Projek PBE Asah Kemahiran Pelajar Diploma Kolej Vokasional Tawau

Antara poster promosi perkhidmatan yang ditawarkan sepanjang 3 minggu kursus PBE berlangsung... | Foto oleh Carlos George

PBE atau "Production-Based Education" merupakan salah satu kursus wajib bagi pelajar Diploma Kolej Vokasional untuk meningkatkan nilai tambah dan persediaan ke arah membentuk usahawan. Antara objektif PBE ialah untuk menghasilkan produk vokasional yang boleh dijual.


Perkhidmatan SPA untuk wanita yang ditawarkan oleh Program Kosmetologi

Di Kolej Vokasional Tawau, projek PBE sedang berlangsung dengan hampir semua program menawarkan produk berasaskan perkhidmatan. Antara perkhidmatan yang ditawarkan ialah perkhidmatan menyelenggara komputer oleh Program KSK dan perkhidmatan SPA bagi wanita dari rumah ke rumah oleh Program HSK.

Selain daripada produk berasaskan perkhidmatan, terdapat juga projek lain yang membantu keceriaan kolej. Projek yang dimaksudkan ialah projek yang dilakukan oleh Program Diploma MPI, dimana pelan sekolah diterjemahkan dalam bentuk binaan "mini" menggunakan simen, bata dan bahan-bahan lain. 


Pelan sekolah yang masih boleh dirujuk berdekatan pondok jaga dibahagian blok vokasional | Foto oleh Carlos George
Projek PBE Program Diploma MPI yang sedang dalam peringkat pembinaan di blok pentadbiran.. | Foto oleh Carlos George
Antara pelajar yang menjayakan projek PBE mereka untuk semester ini... | Foto oleh Carlos George

Seperti yang pernah diucapkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, "Konsep Kurikulum Kolej Vokasional memberi fokus kepada Production Based Education (PBE), Competency Based Education (CBE) dan On-Job Training (OJT) untuk membolehkan lulusan vokasional mendapat permintaan dalam pasaran kerja".