Penyelenggaraan Komputer dan Sistem Rangkaian di SK Melati, Tawau

SERIUS | Pelajar sedang membuka papan kekunci salah sebuah laptop yang diselanggara | Foto oleh Carlos George

Projek Penyelenggaraan Komputer dan Sistem Rangkaian di SK Melati, Tawau ini adalah salah satu projek yang dijalankan di bawah Program Sekolah Angkat Kolej Vokasional Tawau, semalam, 21 Mei 2015. Projek ini telah dijayakan bersama 22 orang pelajar Program Diploma KSK dengan guru/pensyarah Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi.

Dibawah projek ini, pelajar KSK melakukan penyelenggaran keatas perkakasan komputer seperti tetikus, papan kekunci, sistem operasi dan turut membuat pemeriksaan terhadap sistem rangkaian dalam makmal komputer SK Melati.


Encik Sulaiman Wabi (kiri) bersama Cik Lim Siew Khing (tengah) dan Encik Wan Shamsuhaimi (kanan) sedang berkongsi maklumat mengenai keadaan semasa SK Melati, Tawau
Kaunter perkhidmatan pemeriksaan peranti komputer riba untuk guru-guru | Foto oleh Carlos George
Pemeriksaan sistem rangkaian dalam makmal...
Seperti program serampang dua mata, pelajar turut mengambil peluang melakukan projek perkhidmatan pemeriksaan peranti komputer riba bagi guru-guru SK Melati untuk Projek Production-Based Education (PBE) mereka.


Adibah Aspah
Penyelaras Program Sekolah Angkat, Adibah Aspah menyatakan bahawa projek kali ini adalah siri yang pertama dan akan disusuli oleh siri yang kedua tidak lama lagi.

Guru lain yang turut sama dalam projek ini ialah Encik Hairuddin dan Cik Aslinah Abdul Majid. Tidak ketinggalan, Juruteknik Komputer, Encik Adam Shah dan pelatih VTO, Encik Mohd Hejiron.

Baca sejarah SK Melati disini: Sejarah SK Melati, Tawau